Beetje bluffen: van deze buitenkans is er maar één!

Zoals iedere starter die de arbeidsmarkt bestormt, was ook ik vrij naïef over mijn baankansen. Halverwege de jaren negentig (want daar hebben we het nu over!) had de digitalisering definitief ingezet… Lithografen vielen bij bosjes. Drukkers kregen het moeilijker. Ik moest opboksen tegen gevestigde werktekenaars die opgegroeid waren met tekenhaak en buisjespen en nu hun baan dreigden te verliezen. En omdat het onderwijs over het algemeen achter loopt op het bedrijfsleven, stonden er in mijn examenjaar vijf Mac Plusjes voor een hele klas. Kortom, ook de schoolverlaters hadden het old skool werktekenen in de vingers. Wat heb je dan te bieden, behalve jeugdige overmoed?

Solliciteren voor introverten

Na een paar maanden vruchteloos solliciteren raakte ik behoorlijk onzeker of ik wel paste in de snelle reclamewereld. Ik moest iets bedenken. Het hielp me om mezelf uit te vergroten. Een beetje opscheppen, maar dan zó dik er bovenop dat duidelijk was dat het als grapje was bedoeld. In zekere zin is daar ook lef voor nodig, maar dat ging me een stuk beter af omdat ik mijn lef mocht tonen in de veiligheid achter mijn eigen bureau. Zo kon ik als introvert rustig bedenken hoe ik mezelf wilde presenteren… en afwegen of ik dat ook wel echt durfde! Maar wat had ik te verliezen? Dat is een vraag die ik mezelf nog steeds regelmatig stel, het blijft een lastige… iets met ego.

Schaap met vijf poten

Toentertijd kreeg je regelmatig de mailings in de bus van Reader’s Digest. Wie kent ze nog? Zoiets wilde ik maken. Maar dan zo, dat ik zelf de hoofdprijs was, het lot uit de loterij. Als ik het over had mogen doen, dan had ik hem net zo fout gemaakt als de echte. Toen durfde ik dat niet, want stel dat zo’n bureau denkt dat ik echt zo slecht kan vormgeven? (Later zou ik leren dat dat een vak apart is… bewust goedkoop uitziende mailings maken.) Ik gebruikte termen als: ‘Het gelukt lacht u toe’, ‘Een kennismakingsaanbod waar u nog plezier aan zult beleven’ en ‘Kijk snel wat u heeft gewonnen!’ – waarop de ontvanger drie plaatjes moest open krassen en zo het schaap met de vijf poten – ik dus – kon winnen.

Ik heb de mailing naar een reclamebureau gestuurd dat zo’n Reader’s Digest-parodie bleek te hebben gemaakt als uitnodiging voor het jaarlijkse feestje voor klanten en relaties. Voor de duidelijkheid: dat wist ik echt niet! Mijn voormalige baas zei: ‘Ze heeft in ieder geval onze humor!’ en zodoende mocht ik daar beginnen en ervaring opdoen. We hebben het over bijna 20(!) jaar geleden. Eerlijk gezegd dacht ik toen dat ik nooit meer origineel zou hóeven solliciteren. Sterker, ik zou voortaan worden gevráágd! Maar dat had vast ook met jeugdige overmoed te maken…

2017-05-01T17:27:08+00:00 11 december 2016|Tags: , |0 Reacties

Geef een reactie

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

Meer tips?

Schrijf je in om gratis het e-book met 8 tips om op een originele manier te solliciteren in je mailbox te ontvangen!
Schrijf je in!

Blogs uit het archief