Solliciteren voor nop. Hoe ver ga je daar in mee?

Solliciteren voor nop. Hoe ver ga je daar in mee?

Tijdschriften hebben altijd een grote aantrekkingskracht op me gehad. Schuiven en puzzelen met artikelen en plaatjes, zodat het ‘lekker’ in elkaar past en uitnodigt om te lezen. Veel bedrijven gaven voor de crisis een eigen blad uit, ofwel voor medewerkers, ofwel voor klanten. En natuurlijk is het één van de eerste bezuinigingsmaatregelen om zo’n blad te schrappen als een bedrijf in zwaar weer komt. Helaas was die tendens al een beetje gaande op het moment dat ik op een vacature solliciteerde bij een grote uitgever. Ik werd gekozen uit ruim 200 sollicitanten (dat werd ten minste gezegd tijdens het eerste gesprek), samen met nog drie anderen. Een paar dagen na het gesprek werd ik gebeld. Ze hadden twee mensen uitgekozen die thuis een opdracht mochten maken, zodat ze konden zien wie van de twee het beste gevoel had voor het blad. Twee artikelen, van in totaal 12 pagina’s, ofwel 6 spreads… en ze brachten het op een manier alsof ik een prijs had gewonnen!

Dagje op proef

Ik stuurde mijn inzending in en de sollicitatie-commissie was enthousiast, maar nog niet overtuigd. Of ik een keertje een dagje op proef wilde komen werken? Stiekem dacht ik toen: hoe ver moet je hier in mee gaan? Ik vind het nog altijd een lastig dilemma en ik hoor graag hoe anderen hier over denken! Je weet namelijk bij voorbaat dat je afvalt als je bedankt. Ook in andere branches zijn uitgebreide assessment-tests vaak onderdeel van de sollicitatieprocedure. Of je moet meerdere keren voor verschillende sollicitatie-commissies verschijnen. Over reiskosten wordt volgens mij sowieso al nooit gesproken. Ik verbaasde me in die tijd wel eens hoe makkelijk bedrijven mensen lieten opdraven, want het kost een bedrijf natuurlijk ook een hoop tijd om al die mensen te ontvangen.

Natuurlijk ging ik naar de proefdag, want ik wilde graag de baan. Ik weet het nog precies: het was heerlijk strandweer, ik had oppas geregeld voor de kinderen en aan het eind van de dag werd me verteld dat de situatie was veranderd. Er was intern iemand boventallig, dus die had voorrang. Heel vervelend, ze wilden nog wel proberen of er plek was voor mij maar dat zouden ze nog laten weten. In de bus naar huis probeerde ik mezelf voor te houden dat ik in ieder geval mooi een kijkje in de keuken had gehad en heb kunnen zien hoe het eraan toe gaat op zo’n redactie.

Laks beleid

Tegen beter weten in heb ik na twee weken zelf maar contact opgenomen en toen bleek dat ze vergeten waren me te informeren. Ja, zo gaat het soms. Maar als je je bedenkt dat honderden mensen tijd hebben gestoken in het schrijven van een sollicitatiebrief en met hoge verwachtingen een reactie hebben afgewacht, dan mag je best wat zorgvuldiger omgaan met je procedure lijkt me zo.

Ik heb het vaker meegemaakt: een bureau dat maar bleef draaikonten had bij voorbaat een sollicitatieprocedure uitgezet, wat achteraf niet nodig was toen bleek dat de pitch voor een klant die ze hoopten binnen te slepen, was verloren. Een drukkerij die snel een goede vormgever nodig had, maar tijdens de sollicitatieprocedure failliet werd verklaard. Achter de schermen kunnen er allerlei verhalen spelen en wie weet waar je allemaal geen weet van hebt omdat je in de eerste ronde al bent afgevallen… Het is in ieder geval van belang om dit in je achterhoofd te houden als je niet kunt inschatten waar je afwijzing vandaan komt. Als een bedrijf lang op zich laat wachten met reageren, kán het zijn dat ze geen beslissing durven te maken of er speelt iets van een dubbele agenda.

Hoe teleurstellend ook… zie het als welkome sollicitatie-ervaring als investering in de baan waar je uiteindelijk wel in terecht gaat komen!

2017-05-01T17:19:03+00:00 25 januari 2017|Tags: , , |0 Reacties

Geef een reactie

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

Meer tips?

Schrijf je in om gratis het e-book met 8 tips om op een originele manier te solliciteren in je mailbox te ontvangen!
Schrijf je in!

Blogs uit het archief